Идеята стартира с 15 възрастни домакинства в пет родопски села и 20 младежи, които ще живеят при тях. Целта е - учейки заняти и фолколор и помагайки в домакинството, заедно с хората в селата - младежите да помогнат и за развиването на нови идеи, базирани на традициите и отчитащи съвремието, които да привлекат към селата трайно нов интерес и да са основата на иновативни решения, които да променят настоящата ситуация. Ако моделът се окаже успешен, всяко село в страната ще може да кандидатсва за своите “млади” и обратното чрез платформата на Фабрика за идеи.
Според официалната статистика вече по-малко от 27% от българското население живее на село, а вероятно и процентът е много по-малък в действителност. За държава, която преди 50 години е била с над 70% селско население, тази радикална промяна носи огромни рискове в културен, социален и демографски план. Въпреки че селото е в голяма степен носителят на българската култура, населението там е маргинализирано икономически, културно и дори инфраструктурно. Ако обезлюдяването на селата в България продължи със същите темпове, до 2060-та в държавата ни няма да е останало нито едно село.
Как да вдъхнем нов живот на българското село?
Отговор на този въпрос се опитва да даде инициативата на Сдружение „Фабрика за идеи” – „Резиденция Баба”. Той е една от сбъднатите мечти на Фабриката, която в партньорство с Асоциация за антропология, етнология и фолклористика “Онгъл” и Общинска фондация „Пловдив 2019” ще се опита да свърже потенциала на безработни младежи със знанието на възрастни хора в обезлюдяващи се села в един иновативен социално-предприемачески модел. Целта е взаимодействието между двете групи да роди новаторски инициативи, основани на традиционно знание, които да намалят безработицата и обезлюдяването в региона и да привлекат трайно интереса към тези места.
Над 20 младежи, които не са назначени на работа, заедно с доброволци, ще прекарат между 4 и 6 седмици в домовете на 15 възрастни семейства от 5 села от Община Лъки - Дряново, Джурково, Манастир, Югово и Белица.
Срокът за кандидатстване е 4-ти май.
„Търсим хора, за които позитивната социална и икономическа промяна в обществото ни е кауза, а това, което участниците ще намерят в инициативата ни, е възможност да реализират конкретна своя идея заедно с хората в селото, в което ще живеят. Тази идея трябва да има дългосрочен ефект в селските райони и да има потенциала да привлече интерес към съответното село или да допринесе икономически и социално за развитието му”, споделя младия екип на “Фабрика за идеи”.
Целта е възрастните хора от забравените родопски села със своя невероятен запас от знание и родова памет да могат да предадат изчезващи традиции и практики и с помощта на младежите да се включат отново като активни граждани на обществото. Предварително обучените в социално предприемачество, системно и дизайн мислене младежи пък ще се опитат да създадат иновативни устойчиви модели, основани на традиционно знание, които да намалят безработицата и да доведат повече млади хора в селата. Или с други думи - участниците в “Резиденция Баба” ще си имат баба/дядо/домакинство, което може да разчита на тяхното желание за учене в занаята, който се практикува в дома, а резултатът от престоя в селото - се надяват от Фабрика за идеи - да ги вдъхнови да създадат условия за развитието на иновативни модели, инициативи, събития.
За целта младежите ще кандидатстват в отворена покана на сайта на „Фабрика за идеи“, а избраните участници в проекта ще бъдат 20.
След резиденцията си в селата младежите с най-добри идеи и най-много хъс ще станат част от Лаборатория за Баба-иновации, където с помощта на ментори ще могат да доразвият и в крайна сметка - реализират своята идея за едно по-щастливо българско село.
Фабрика за идеи
Фабрика за идеи е българска организация с дейност в сферата на социалните иновации, социалното предприемачество и креативността за социална промяна. Благодарение на богатия си международен опит, екипът на Фабриката популяризира концепцията за социално предприемачество у нас (Предизвикателство за социална промяна, Empatheast – форум за социална промяна чрез емпатия) и подкрепя стартиращи социални предприемачи (Changemakersacademy.net). “Звучи абстрактно, но не е. Чудесни примери за социални иновации са dobratorba* (дóбра тóрба, Сърбия) и playpumps (плейпъмпс, Южна Африка). Социалната иновация не е продукт, а процес. Процес, който създава безотпадна връзка между нужда и нуждаещ се, превръщайки я в устойчив социален модел.” - споделя Янина Танева, основател на Фабриката за идеи.