Според новото постановление 1 август става Ден в памет на загиналите по време на строителството на този международен воден път.
През 2014 г. Панамският канал навършва 100 години, от които 85 е управляван от САЩ.
Панамският канал
Това е един от най-големите и трудни строителни проекти, осъществявани някога. След неговото прокопаване коренно се променя корабоплаването между двата океана, като по този начин се елиминира необходимостта от изминаване на дългия и опасен път през Магелановия проток или нос Хорн. Например кораб, заминаващ от Ню Йорк за Сан Франциско през канала изминава 9 500 km, а ако се наложи да измине обиколния път около нос Хорн, ще бъдат изминати 22 500 km. За едно денонощие канала се прекосява от около 50 кораба.
Изкуственият воден път, прокопан в Панамския провлак, се приема за условна граница между Северна и Южна Америка.
Геополитическа значимост
От построяването си до 1999 г. каналът се контролира от САЩ, след това – съвместно от САЩ и Панама и от 31 декември 1999 г. се управлява от панамска правителствена агенция, създадена за целта. В исторически план осъществяването на проекта е от първостепенна значимост за янките. Самата държава Панама е създадена след като е отделена териториално от Колумбия през 1903 след поредица вътрешни конфликти между местни сепаратисти и правителствените войски. През 1903 г. правителствата на САЩ и Колумбия подписват договор за строежа на канал, но в крайна сметка Конгресът на Колумбия не ратифицира споразумението. Реакцията на САЩ е бърза - финансово и военно обезпечеване на сепаратистите в Панама. Скоро Панама е "независима" държава и нейният национален девиз е "За благото на света". В духа на това мото първото й правителство подписва договор със САЩ, с който предоставя правата и контрола за изграждането на важния канал.
Снимка: Wikipedia
Изграждането
За построяването на Панамския канал САЩ инвестират 390 милиона долара, което е огромна сума дори и днес - еквивалент е на над 400 милиарда долара сега. Общия брой работници, загубили живота си по време на строителството, е 27 500 души.
Хиляди работници са се стичали към Панама в търсене на работа, като немалък фактор за тяхното желание да работят на обекта е било и много доброто заплащане. Трудностите, които са съпътствали живота на строителите са епидемиите от малария и жълта треска, които допринасят за голямата смъртност сред строителите.