Най-красивите железопътни гари в света

Най-красивите железопътни гари в света

Влаковете са най-добрият приятел на повечето пътешественици. Извивайки се през красиви пейзажи, влаковете се считат за един от най-добрите начини да опознаете красотата на света, какъвто е. Светът е осеян с някои много невероятни и красиви жп гари, които сами по себе си са атракция. Тези гари са уникално проектирани и световно признати като архитектурни чудеса.

Нека ви заведем на виртуална обиколка на някои от най-красивите гари в света:

Чатрапати Шиваджи в Мумбай, Индия

Железопътната гара Чатрапати Шиваджи в Мумбай е комбинация от готика и традиционна индийска архитектура. Проектирана е да обслужва търговското пристанище. Завършена е през 1888 г., а изграждането ѝ отнема десет години, с огромен труд, свързан с изпълнението на плана на британския архитект Фредерик Уилям Стивънс за декоративните каменни резби и статуи, пресъздаващи местната флора и фауна, гаргулии, алегорични гротески и бюстове, представляващи кастите и общностите на страната. Като материали са използвани италиански мрамор, полиран гранит, варовик и бирмански тик.

През 2004 г. жп гарата е включена в Списъка на световното културно и природно наследство на ЮНЕСКО.

Всеки ден през гарата минават три милиона пътника, тъй като тя свързва Мумбай с предградията.

Автор: Dr. Raju Kasambe, cc-by-sa 4.0, Wikimedia Commons
Автор: Shaileshsonare, cc-by-sa 4.0, Wikimedia Commons

Куала Лумпур, Малайзия

Красива смесица от колониални и местни архитектурни стилове, гара Куала Лумпур е известна с великолепната си фасада. Прилича на типична викторианска сграда със стъклен и железен купол. Строежът ѝ започва през 1910 г. и е завършена седем години по-късно.

Автор: Two hundred percent, cc-by-sa 2.5, Wikimedia Commons

Сиркечи в Истанбул, Турция

Великолепната гара Сиркечи в Истанбул е смесица от френски арт нуво и османска естетика. Когато е открита през 1890 г., се смята за доста модерна за времето си, с 300 газови фенера внесени от Австрия.
Гарата, разположена в близост до Босфора е опасана с редици от тухли по фасадата, часовникови кули и витражи. Използвана е за прочутия „Ориент Експрес“, който свързва Париж с Истанбул в 80-часово пътуване, докато линията преустановява дейността си през 1977 г.

Автор: Dha, cc-by-sa 2.5, Wikimedia Commons
Автор: A.Savin, Wikimedia Commons

Гранд Сентрал в Ню Йорк, САЩ

Считан за една от най-красивите гари в света „Гранд Сентрал“ е забележителност в Ню Йорк. Гарата е включена в много популярни холивудски филми заради красивата си архитектура Beaux-Arts. Построена през 1913 г., гарата е известен със сводестия си таван, изпълнен с прекрасни картини. Тя е най-натоварената жп гара в САЩ.

Автор: Fcb981, cc-by-sa 3.0, Wikimedia Commons
cc-by-sa 2.0, Wikimedia Commons

Хелзинки, Финландия

Железопътната гара в Хелзинки е известна с красивата си архитектура и огромната часовникова кула с интересна история. Хората вярвали, че часовникът е настроен с една минута закъснение, така че пътниците да са навреме. По-късно се оказа просто мит!

Архитект на гара Хелзинки, завършена през 1914 г., е Елиел Сааринен. Всеки ден през гарата преминават над 400 хил. пътници.

Автор: Diego Delso, cc-by-sa 3.0, Wikimedia Commons
Автор: Ralf Roletschek, Wikimedia Commons

Каназава, Япония

Свръхмодерният вход към гара Каназава в Япония е открит през 2005 г. Първоначално мнозина смятаха, че съвременната архитектура не представлява историческия град, който по чудо остава незасегнат по време на Втората световна война и е запазил самурайският си квартал и квартала на гейшите. Отвън футуристичен фонтан показва времето като цифров часовник.

Автор: 663highland, cc-by-sa 3.0, Wikimedia Commons
Автор: Izu navi, cc-by-sa 2.0, Wikimedia Commons

Дънедин, Нова Зеландия

Гара Дънедин в Нова Зеландия е известна като най-фотографираната атракция в страната. Гарата е построена през 1906 г., оттогава тя е една от най-натоварените в страната.

Автор: Tony Hisgett, cc-by-sa 2.0, Wikimedia Commons
Автор: Antilived, cc-by-sa 3.0, Wikimedia Commons

Антверпен, Белгия

Крал Леополд II не пести разходи за изграждането на централната гара в Антверпен в началото на XX в. Завършена е през 1905 г. Богатата необарокова гара съдържа повече от 20 вида мрамор и камък. Красив античен часовник отбелязва времето за пътниците, чакащи да хванат влак под тавана от желязо и стъкло. Въпреки че първоначално е била построена като край на железопътната линия Брюксел – Мехелен – Антверпен, гарата сега функционира като пропускателна станция за пътуващи влакове, междуградски влакове и високоскоростни влакове Thalys, свързващи Амстердам с Париж и Лил през Белгия.

Автор: Paul Hermans, cc-by-sa 3.0, Wikimedia Commons
Автор: Jules Grandgagnage, cc-by-sa 4.0, Wikimedia Commons

Амстердам, Нидерландия

Неоренесансовата гара в Амстердам е най-голямата железопътна гара в Европейския съюз, обслужваща над 260 хил. пътници всеки ден, отворена е от 1889 г. Проектирана е от нидерландския архитект Пиер Кюйперс. Грата е в готически стил. Тази красива структура стои на три изкуствени острова и над 8000 дървени стълба.

Автор: Slaunger, cc-by-sa 4.0, Wikimedia Commons
Автор: Svensson, M., cc-by-sa 4.0, Wikimedia Commons

Берлин, Германия

Масивната пететажна кръстовидна конструкция от стомана и стъкло на Централната гара в Берлин блести фосфоресциращо на фона на нощното небе. Извити стъклени тунели и вертикални линии се пресичат като светещ рутиран кварцов кристал. Стъклените стени правят видимо и някак магично движението на всеки влак. При откриването си през 2006 г. главният изпълнителен директор на на Deutsche Bahn Хартмут Мехдорм я определи като „най-красивата гара в света“.

Автор: Ansgar Koreng, cc-by-sa 3.0, Wikimedia Commons
Автор: François, PD-self, Wikimedia Commons

Южен кръст в Мелбърн, Австралия

Туристите и любителите на дизайна от цял свят се възхищават на гара „Южен кръст“ в Мелбърн заради нейния иновативен и красив дизайн. Докато гара на това място съществува от 1859 г., вълнообразният покрив с форма на пясъчна дюна, проектиран от Grimshaw Architects, е завършен през 2006 г. и обхваща цял градски блок от над 60 000 m2. Покривът е проектиран така, че да позволява охлаждане чрез естествена вентилация и да позволява на изпаренията и отработените газове от влаковете да напускат гарата.

Автор: Marcus Wong Wongm, cc-by-sa 3.0, Wikimedia Commons
Автор: Rob Deutscher, cc-by-sa 2.0, Wikimedia Commons

Хайдерпаша в Истанбул, Турция

Тази грандиозна гара съществува от 1906 г. Тя е символ на приятелството между Османската империя и Германия. Представяйки перфектна неоренесансова архитектура, гарата обслужва влаковете, пътуващи до Турция и страните от Близкия изток.

Автор: HALUK COMERTEL, cc-by-sa 3.0, Wikimedia Commons
Автор: Nevit Dilmen , cc-by-sa 3.0, Wikimedia Commons

Материалът е подготвен от покойния Спасимир Пилев, приятел, сътрудник и съмишленик на Географ БГ.

Публикувано от dimitar.zhelev

Сподели

Снимка на деня

Над Юлийските Алпи, Словения

ггф