Името на китайската компания, предложила построяването на тунела, засега не се съобщава. Китайците предлагат да се построи подводен тунел, по който ще преминават две жп линии, автомагистрала с 6 платна и канал за електро- и газоснабдяване. В китайския проект се предвижда още изграждането на пристанищна инфраструктура и кръстовища на различни нива. Сроковете да реализирането и сумата на договора не се огласяват, но е известно, че финансирането ще бъде осигурено от Централната банка на Китай.
Предложението е алтернатива на обсъждания сега проект за строителство на мост през Керченския пролив. В съответствие с поръчението на президента Путин Крим и Краснодарския край трябва да бъдат съединени до 2018 г. Първоначално за строителството на моста от федералния бюджет се е планирало отделянето на около 8 милиарда долара, но после сумата беше орязана два пъти. Така че успехът на предложения от китайската компания проект за изграждане на тунела в немалка степен зависи от стойността, казва представителят на руската държавна компания „Автодор” Полина Пичкур:
"Ние завършихме инженерните проучвания и предложихме 8 различни варианта за тунел през Керченския пролив. Сега ги разглежда руското правителство. В момента експертният съвет е по-склонен за общ железопътен и автомобилен мост."
От държавната компания „Автодор” обясниха защо трябва да си струва да се откаже построяването на тунел в полза на моста. Първо, тунелът има по-малка сеизмична устойчивост. Сложно ще е да бъде възстановен след природни и техногенни катаклизми, а също да се осигури безопасност на хората в случай на природен катаклизъм. Освен това, според оценки на експертите, за построяването на тунела са нужни не по-малко от 5 години. А мостът ще е готов още след 4 години.
Мнозина експерти оцениха готовността на китайските компании да участват в строителството на тунел в Крим като свидетелство на лоялност спрямо Русия в ситуацията с Крим. Но съветникът от Института за съвременно развитите Никита Масленников смята, че никакъв политически подтекст няма в китайския проект.
"Рано или късно ситуацията в Украйна и Крим ще се нормализира, но времето за навлизане на бизнеса на тези територии ще бъде пропуснато. Очевидно, че китайците не искат да изпускат момента. В Крим няма никакви политически и икономически препятствия за идването на китайските инвеститори."
В целесъобразността на построяването на тунела руският експерт се съмнява, но по чисто икономически съображения. Тунел се строи обикновено там, където е невъзможно да бъде построен мост. В Керченския пролив няма такъв проблем, затова, най-вероятно, там ще построят мост. При това нищо не пречи на китайските компании да участват и в строителството на моста, - обобщи руският експерт.