Какво означава да си учител по география - Второ място, Димитрина Докимова

Сядам да пиша това есе отново в последния момент, въпреки че отдавна си мисля за него…. Пак не остана ред от всички задачи, които имах да свърша… Може би е редно да започна именно с това – да си учител по география е динамична работа на пълен работен ден! Даже на препълнен, ако питате мен. В момента тече усилена подготовка за Географския фестивал в Ямбол, за Националния кръг на олимпиадата във Враца, правим първите сериозни проекти в 9. клас, вървят контролни, които все някой трябва да провери…  Толкова се улисахме в пътешествия по глобуса днес с децата, че едвам си тръгнахме в 16:00 часа от гимназията, а всички бяха дошли в 7:30 за първи час. Какво всъщност ни кара да стоим по 8-10 часа в училище и да работим допълнително вкъщи? Любовта към географията, разбира се, а и любовта към преподаването и ученето. Истинско удоволствие е да работиш с любознателни, търсещи деца, които имат искри в очите, които си запалил или продължаваш да провокираш да са любопитни!
 
 
      Няма да влизам в дълбините на това какво е да си учител въобще и ще наблегна на географската част - тази, която ни отличава от всички останали учители, които също преподават, вдъхновяват, обясняват и поощряват учениците си. И все пак... Нека потвърдя още веднъж, че да си учител, е призвание – онова, което те кара да настояваш и да насърчаваш, а най-вече да предизвикваш младите хора да се развиват. То е като да посадиш градина (а според Одри Хепбърн това прави само този, който вярва в утре) – та да вярваш в „утре-то“ на учениците си и да виждаш как това, което ти знаеш и на което можеш да ги научиш, ще им помогне да открият себе си и мястото си – ето това не всеки го може. Учителят успява да дава и да се вгражда в успеха на учениците си, защото вижда смисъла в това тези след него да продължат напред от мястото, до което е стигнал. Или да перифразирам казаното за градината – да си учител означава да вярваш не само, че ще има утре, а че то може да е по-добро от днес.
 
 
       Ние, учителите по география, сме най-големите късметлии в професията! Защо ли? Защото всеки път, когато тръгнем на някъде, ние всъщност се усъвършенстваме професионално и си имаме причина да пътуваме все повече и по-далеч – така ставаме по-добри географи. Страхотно е, когато някой ти каже: „Не се спря!“, да му отвърнеш: „Това ми е работата – да опознавам света, за да уча по-добре учениците си.“ Всяко едно пътешествие, всяко едно приключение и всяка една лична история ни правят все по-добри учители по география. Децата обичат приказките и личните истории. Както и първите пътешественици, описвали Земята, са показвали пътя на останалите, така и ние разказваме за нашите пътища. Разбира се сега това, което не е описано е много малко… Има ги невероятните филми на National Жeographic, Animal Planet, има ги всички приключения на хората, обиколили Земята по Екватора или по Полярната окръжност и, разбира сe, има Google – Google Earth, Google Maps, Google Street View, Mapbox и много други, които ни помагат да познаваме света по-добре. Каква тогава е ролята на учителя по география?! Според мен е много интересна и предизвикателна – той може да бъде ключът към вратата, която открива по нов начин света на учениците. С всички тези невероятни нови технологии им помага да усъвършенстват няколко много важни умения –  да се ориентират и да намират пътя си не само на картата, но и сред морето от информация; да знаят колко е важно местоположението за начина, по който се развива даден човек и че моментното състояние е резултат от комплексното влияние на редица фактори, които зависят от територията; но може би най-важното е, че всичко е въпрос на гледна точка – колко отблизо или колко отдалеч ще гледаш на нещата, за да можеш да видиш в единия случай глобалната картинка, а в другия – детайлите. Всичко не само в географията, а и в живота е въпрос на мащаб – мащаб на идеите, на мислите, на мечтите. Изключителна привилегия на учителя по география е не да знае всичко за света, а да има по-глобална гледна точка. Да може да познава разнообразието и факторите, които го формират – логиката, която движи процеса, да може да сравнява и да илюстрира, защото разбира по-добре това многообразие – и в природата, и в обществото. Приложението на географските знания и умения е многостранно – от това да обясниш защо си избрал определено местоположение в класната стая, да си начертаеш мечтано пътешествие и да определиш кога да тръгнеш, до това да избереш бъдещата си професия от гледна точка на глобалните икономически тенденции и конкретните условия за развитие на тази дейност в страната… Учителят вижда тези възможности и ги показва на децата. Често в обучението по география използва за целта интерактивни игри, което налага самият той да е по-отворен, не толкова сериозен и да обичаме да играе. Не е трудно да се обясни защо е нужно да се учи география, да се използват различни методи и да се мотивират децата. Изкуство е обаче да ги запалиш и те да учат география не само защото е полезна наука, а просто, защото я обичат! Надявам се учителите по география да сме такива – палещи искрата!
 
 
        Да си учител по география е щастие! От това да следваш призванието си, да се забавляваш, да се учиш всеки миг и да изследваш света, за да откриваш всеки ден колко е красив и колко много може да ти даде и да го споделиш с учениците си. Благодарна съм, че имах възможността да споделя моето щастие с Вас!
 
 
 

Публикувано от dimitar.zhelev

6 Коментара - Какво означава да си учител по география - Второ място, Димитрина Докимова

Запален (непроверено) February 08, 2017

Отговори
Отдавна чакам произведението на г-жа Докимова! Нетърпеливия ми коментар: Благодатно, топло и щастливо е около Вас! Пишете по-често, моля Ви! Благодаря за споделеното! Честито!

Марина (непроверено) February 08, 2017

Отговори
Имам удоволствието да познавам авторката лично, макар че отдавна не сме се виждали. Използвам случая да я поздравя за почетното второ място в конкурса. Браво, Дими! Продължавай все така да вдъхновяваш географски хората около себе си! Есето излъчва толкова топлота и обич, много ми хареса.

РП (непроверено) February 08, 2017

Отговори
Удоволствие е да четеш едно толкова искрено есе. Поздравление и успех в педагогическата Ви дейност!!!

Ангел (непроверено) February 08, 2017

Отговори
Вдъхновяващо и искренно есе - идващо от вътре на човек! Мотивация за всеки настоящ или бъдещ учител!

Краси (непроверено) February 08, 2017

Отговори
Поздравление за чудесното есе! Радва ме, че имам такива колеги, които дават всичко от себе си за успеха на науката ни. Успех и занапред!

Димитрина (непроверено) February 08, 2017

Отговори
Благодаря Ви искрено за високата оценка и подкрепата. Наистина рядко сядам да пиша, но винаги е от сърце. Особено съм щастлива, че виждам написаното от мен именно тук - в geograf.bg, защото това е една невероятна географска среда! Желая на всички вдъхновение и усмивки!

Сподели

Снимка на деня

Врачанският Балкан