България в ерата на социалното предприемачество

Довършвах невероятно вкусното си ястие от говеждо месо, гарнинаро с печени банани и непознати за мен южноамерикански зеленчуци. Слушах историята на заведението с невероятно вкусна кухня и любезно обслужване, в което се намирах. То се намираше в един от неизброимите квартали на колумбийската столица Богота. „Crepes y Waffles“ е международен бранд заведения за храненен в редица латиноамерикански държави. Историята започва на 13 април 1980 г. в същия този град Богота, когато се отваря заведение, което има особена философия и послание. Всички служители – сервитьори, готвачи, мениджъри, чистачи и т.н. са жени, които са самотни майки. Бизнес философията на заведението се гради върху ясното послание, че всеки техен клиент помага на самотна майка да изкарва прехраната за децата си. В началото на 2018 г. веригата има стотици ресторанти в Колумбия, Чили, Мексико, Еквадор, Панама, Испания, Перу и Бразилия. Философията е същата, посланието е ясно, каузата си заслужава, бизнесът се развива, социалният ефект е налице.

Бандеха паис - традиционно колумбийско ястие
Crepes y Waflles - меню
Колумбийски обяд със социална кауза
Прословутите крепес - специалититет на заведението

Историята на тази верига ресторанти е само един от моделите за превъплъщение на социалното предприемачество в страните със свободно пазарно стопанство. Бизнесът с кауза става все по-креативен, все по-конкурентноспособен, все по-важна част от общата инвестиционна картина. Терминът „социално предприемачество“ започва да придобива все по-голяма гражданственост в съвременния език. И България не прави изключение от тази световна тенденция.

Ясно трябва да се прави разлика между понятията „корпоративна социална отговорност“ и „социално предприемачество“. За повечето от големите компании припознаването на отделни каузи, проекти или организации като обект на финансово или организационно подпомагане е все по-честа практика. Този процес е част от корпоративната им социална отговорност, т.е. това е изпълняването на негласен ангажимент към подобряване на условията за живот на местната или националната общност, където компаниите развиват своя бизнес. Подкрепата се изразява чрез реализиране на инфраструктурни проекти, подмогане на социални, културни или спортни дейности, инвестиране в образование и професионално развитие, и т.н. Социалната отговорност все по-често се изразява в действия и политика, при която не се „наливат“ едностранно средства към дадена организация, но се търси изграждане на устойчивост, дългосрочен социален ефект и развитие на идеи.

Самото социално предприемачество е особена форма на бизнес начинание, прие което развитието на дейността носи явни и преки ползи за обществото, като същевременно решава съществуващ социален проблем. Социалните предприемачи са хора, които намират свой бизнес модел, осигуряващ им възможност за печалба и за подмогане на обещството. Подобен тип дейност може да се нарече „бизнес с кауза“. В редица случаи социалните предприемачи могат да бъдат припознати от големите компании като обект на подкрепа. В този случай корпоративната им социална отговорност би подпомогнала в организационното развитието някой социален предприемач.

Тези практики и примери стават все по-често срещани в България и има обективна причина за това. На древния китайски философ Лао Дзъ приписват мъдростта „Дай на човека риба и ще го нахраниш за един ден. Научи го как да лови риба и ще го нахраниш за цял живот.“ Ако приведем в пример тази житейска истина в съвременния контекст ще разберем, че ако една голяма компания направи дарение от типа на предоставяне на едкнократна сума пари за подпомагане на семейства на деца с увреждания, безпорно е едно хубаво дело предвид цинично ниските социални помощи, предоставяни от държавата. Същевременно това е явление, което е изолирано във времето и пространтсвото. Няма гаранция, че други компании биха правили подобен тип дарения, както и че това би било продължителна политика на тази същата компания. Настрана оставяме и емоционалното състояние на хората, които са в ситуация, при която могат да разчитат само на помощи, превръщайки ги в аутсайдери на обществото. В редица случаи един от родителите на дете с увреждания не може да има нормална работа (много често дори имаме самотен родител) и е принуден да зареже професионалното си развитие, за да може да се грижи за детето си пълноценно.

Ако компанията обаче дари или по-точно инвестира сума в организационното развитие на определен социален предприемач, който осъществява дейност, целяща да се осигури надомна работа за родители на деца с увреждане и да реши съществуващия социален проблем , ефектът би бил далеч по-голям и по-устойчив във вемето. Подкрепата за социалния предприемач може да бъде директна – чрез финансиране, или индиректна – чрез обучения, предоставяне на ресурси, инфраструктура и т.н. В резултат родителите биха могли да получат възможност да заработва самостоятелно допълнителни доходи, да се укрепи чувството им на достойнство и да се елиминира чувствотото за аутсайдерство. Такъв е случаят и с проекта „Оле мале!“, който е победителят през 2018 г. в голямото състезание за социални предприемачи Промяната на Нова Броудкастинг Груп. Дейността на организацията създава възможности за надомна работа на жени, които са майки на деца с увреждания – класически пример за социални предприемачи.

Развитието на гражданското общество и бизнес етиката ще осигуряват все повече възможности за обмяна на добри практики и зараждане на идеи за социални иновации. Практически всеки човек и всяка организация са с потенциала за развитие на социално предприемачество в оригинален формат. В света вече има случаи, в които социалното предприемачество е признато за общностна кауза. Такъв е случаят с град Сиатъл в САЩ, който се гордее с водещата си роля в Щатите по внедряване на социални иновации. България е все още в началото на този път, но резултатите показват, че доста бързо наваксва спрямо останалите европейски държави.

НЕ ПРОПУСКАЙТЕ ДА ПОДКРЕПИТЕ СВОЯ ФАВОРИТ В ОНЛАЙН ГЛАСУВАНЕТО НА ПРОМЯНАТА ПРЕЗ 2019 Г.

Публикувано от dimitar.zhelev

Сподели

Снимка на деня

Крокодолиска среща в Момбаса, Кения