Метеорити, скрити под ледовете на Антарктида крият тайни за Слънчевата система

22.02.2016
Намирането на богати на желязо метеорити под ледовете на Антарктида би могло да извади наяве тайните на Слънчевата система, заявяват учени.

Изследователите смятат, че метеоритите вероятно се намират на едва между 10 и 50 cm под ледната повърхност. Проучването на екип от Манчестърския университет, публикувано в журнала Nature Communications, предполага, че космическите отломки може да съдържат информация и за други планетарни тела.

Въпреки че метеоритите падат равномерно по Земята, над две трети от събраните метеорити са намерени в Антарктида, отчасти заради контраста между бялата повърхност и тъмния цвят на извънземните отломки. Д-р Джеоф Ивът и екипът му са стигнали до заключението обаче, че голям брой богати на метал метеорити остават скрити под леда, тъй като слънчевите лъчи ги нагряват и те потъват по-дълбоко.

Тези скални парчета, произхождащи от вътрешността на големи, разпаднали се планетарни тела, биха могли да ни помогнат да научим повече за мястото, откъдето идват. Целта на д-р Ивът и екипът му е да бъдат първите учени, които ще намерят скритото под леда находище на метеорити и ще вземат проби от него.

С помощта на лабораторни експерименти и математически модели изследователите са доказали, че процесите на топене и замръзване изключват възможността за придвижване в посока нагоре на метеоритите с висока термична проводимост, каквито са съдържащите желязо метеорити. В същото време отломките с по-ниска проводимост биха могли да се издигнат към повърхността. Идентифицираният от екипа механизъм показва, че е възможно пластовете лед, намиращи се на дълбочина между 10 и 50 cm, да съдържат богати на желязо метеорити, запазени там в продължение на хиляди години.

Източник: ИА Фокус