Димитрина Докимова: Щастлива съм, че преподавам предмет, които е пътешествие...

06.04.2016
Представяме ви интервю с Димитрина Докимова, учител по география, и автор на едно от есетата, заело призово мяста в миналогодишния национален конкурс за есета на учители по география през 2015 г.

Географ БГ: Да си учител е професия или призвание? 
 
Димитрина Докимова: Със сигурност тема за следващо есе. Ще се опитам да бъда кратка: За мен е призвание. Вярвам обаче, че всеки от даден момент нататък има нужда да стане учител и да предаде знанията и уменията, които е придобил. Така ги надгражда и се усъвършенства. Аз умеех да уча добре. Може би тази е причината по-рано да стана учител. 
Има няколко важни условия да започнеш работа в училище: да обичаш децата, да обичаш предмета, който преподаваш, да искаш да споделиш наученото и да не те е страх да се изправиш пред много предизвикателства.
 
 
Географ БГ:  Удовлетворява ли Ви работата като учител по География и икономика?
 
Димитрина Докимова: Да. В по-голямата част от времето се чувствам страхотно като учител по география. Обичам разнообразието и динамиката в работата си, която е истинско приключение. Общувам с прекрасни деца и млади хора, от които всеки ден аз самата научавам много! 
 
 
Да си учител по география, особено в голямо училище, е като да си рок звезда – навсякъде те познават.  Ето и няколко необичайни примера: В Съевата дупка се натъкнах на бивши мои ученици, които докато обикаляли забележителностите в България, често се сещали с усмивка за обектите, на които съм ги изпитвала. Дори си носили списък със себе си... Още по-невероятно беше в Истанбул - ей така насред азиатската част на многомилионния град – една красива млада дама, (която преди 4 години заяви, че е избрала икономиката за специалност във връзка с часовете по география в училище) с радост извика „Госпожооо“ като ме видя и ме прегърна. Има още много такива случки, но ще ги оставя да се трупат до следващото интервю. Естествено близките ми всеки път в такава ситуация ме поглеждат с недоумение: “Как е възможно учениците ми да са навсякъде?!”, а аз се усмихвам, вдигам рамене и се чувствам известна.
 
 
 
 
Щастлива съм, че преподавам предмет, които е пътешествие до най-красивите и интересни кътчета на Земята. Харесва ми, че именно географията кара учениците да мислят мащабно – да виждат разнообразието и различията в природата, населението, страните, да ценят красотата на България. За мен е важно, че имам възможността заедно с децата да обърнем внимание  на съвременните глобални и локални проблеми, но и да се стремим да бъдем активни в тяхното решаване.  И не на последно място да ги уча да гледат през очите на географите на своите лични преживявания и мечти.
 
 
 
 
 
Естествено понякога ми е трудно да съм учител... Бих искала да не проверявам контролни и да не пиша оценки, но... И те са важна част от работата ми. Ще ми се също да не ми се налага да работя твърде много извънредно, за да получавам достойно възнаграждение... Но за сметка на това имам незабравими лета и време за пътешествия; пътувам често и с ученици по състезания или на лагер; пак заради професията си имах възможността да посетя Ню Йорк по програма за учители и да прекарам 3 незабравими седмици в изключително интензивна и различна среда. Мисля, че като четете това ще ме разберете, ако ви кажа, че не само съм удовлетворена, а се чувствам истински щастлива с това,че следвам призванието си и правя нещата, които обичам.
 
 
 
 
Ако питате близките ми, надали ще са толкова въодушевени от времето, което отделям за работа; често ще чуете дъщеря ми да ме пита защо в събота или вечер късно трябва да работя и „Кога най-сетне ще свършат тези контролни?!“. Затова съм им благодарна, че ме подкрепят и ми прощават уморения вид и че много често ми помагат. Теди (дъщеря ми) тутакси ще се включи в приготвянето на изненади за класа ми или с нетърпение ще очаква мига, в който тръгваме на лагер с каките и батковците... Сигурна съм, че във всички учителски семейства е така - всички членове са забъркани в работата с ученици.
 
 
 
 
Географ БГ:  Какво може да накара учениците да заобичат Географията?
 
Димитрина Докимова: За всеки е различно – трябва да намери своето нещо, което го вълнува, да бъде заинтригуван от  загадките, впечатлен от необичайните неща и да почувства, че сам може да бъде пътешественик, откривател, изследовател... Наблюдавам, че повечето ученици, които се интересуват от спорт, се справят лесно с географията (на олимпиади и шампионати вече са научили знамената на отборите, знаят много за георгафията на добрите футболни/баскетболни/волейболни отбори), а тези, които пътуват много с родителите си истински обичат предмета.
 
 
Географ БГ:   Организирате ли географски извънкласни занимания за своите ученици?
 
Димитрина Докимова: Старая се. Работя в отличен екип в Математическата гимназия във Варна и с колегите за втора година организирахме нашия мини географски фестивал на тема „МГ пътешествие в Азия и Африка“. Темата беше свързана с това как математиците разбират географията в 6. и 7. клас. Създадохме цяла карта с 4 пътешествия и въпроси и се радвам да я споделя с читателите на geograf.bg. Надявам се да ви харесат и да споделите мнение ;) 
 
 
Водя и клуб по предприемачество. В него географията е винаги от помощ – понякога е център на самата предприемаческа идея, а друг път участва в анализа на средата за нейното развитие.
 
 
В търсене на приложение на географските знания, се надявам още тази или следващата учебна година да успеем да организираме състезание по ориентиране. 
 
 
И разбира се в стремежа да използваме най-хубавия начин да учим – пътешествайки - вече мисля за летния лагер.
 
 
 
 
Географ БГ:   Какви са впечатленията Ви от Първия географски фестивал - Ямбол 2015?
 
Димитрина Докимова: Приказно вдъхновяващо приключение! Едно от много малкото състезания, стимулиращо реално екипната работа между учители и ученици.Чудесни въпроси и изключителни гости и жури! Всеотдайни организатори и водещи, които ни накараха да се почувстваме обгрижени и спокойни във всяко отношение. А за наградите – най-хубавите – още вдъхновение и пътешествия! И това, че тази година ще участваме с още един отбор и нови колеги е доказателство за добре свършената работа миналата година. Срещата с колегите беше много сърдечна и смея да твърдя по-хубава от тази на олимпиадата.
 
 
 
 
 
 
Географ БГ:  Какво ви мотивира за участие в конкурса за есе на учители по география?
 
Димитрина Докимова: Исках много да споделя защо обичам професията си с по-широка аудитория, а самата тема ми даде възможност да помисля за най-хубавите причини да съм учител. Мислех си, че може да не спечеля награда, но след като вече съм написала всичко, което си мисля, ще ми е лесно да го споделя с повече млади хора и може би да ги вдъхновя да станат учители.
(Прочети есето на Димитрина Докимова ТУК)
 
 
 
 
Географ БГ:  Каква е географската Ви мечта?
 
Димитрина Докимова: Да посетя Мачу Пикчу и след това да ви изпратя фотопис. ;)
 
 

Коментари (3)

приятел
28.08.2016 16:25
Тази жена е изключителен професионалист, заредена със страхотна амбиция и упорство, от хората за които казват, че няма невъзможни неща!
Диян Станев
08.04.2016 16:52
Браво Дими!С твоята всеотдайност и хъс си пример за подражание!
ученик
07.04.2016 15:32
Г-жа Докимова е страхотен учител и аз винаги ще се радвам, че уча точно с нея!