Панама, Панамският канал и една необикновена среща

27.03.2017
През февруари тази година нашето интересно пътешествие из Централна Америка, обхващащо шест страни, завърши на шлюзовете Мирафлорес на Панамския канал, недалече от едноименната столица на Панама. Именно за този впечатляващ далечен географски обект искам да ви разкажа накратко и да покажа част от фотографиите, направени в района.

Панамският провлак отдавна е в кръга на интересите на големите държави с възможността именно там да се прокопае канал, който да свързва двата най-големи океана – Тихия и Атлантическия, и да облекчи търговските връзки между континентите. Построяването на Панамския канал се приема за един от най-сложните технически проекти, осъществени от човечеството. Още през XVI в. има идея за прокопаването на канал през провлака, но испанският крал Филип II отхвърля подобен проект, тъй като „това, което Бог е съединил, човек не може да разедини”. По-късно идеята за строеж на канал се подновява още няколко пъти, но едва през 1879 г. французите започват действия за реализирането на такъв проект. Той не се осъществява по различни причини и едва през 1904 г. американците подновяват изграждането на канала. Строежът е завършен и на 15 август 1914 г. през канала преминава първият кораб. Поради технически причини официалното откриване се забавя до 12 юни 1920 г. Панамският канал се контролира от САЩ до 31 декември 1999 г., след което управлението му е предадено на Панама. 
 
 
Панамският канал в района на посетителския център Мирафлорес
 
 
 
Дължината на канала е 81,6 km, широчината му е 150 m, а дълбочината е 12,5 m. Панамският канал оказва влияние върху икономиката на цялото Западно полукълбо и представлява много важен геополитически обект. Годишно през канала преминават над 14 хил. плавателни съдове - от огромни танкери и контейнеровози до различни по големина яхти. Интересно е, че максималният размер на морските съдове, които могат да преминат канала, става стандарт в корабостроенето и се нарича Панамакс. Каналът се състои от две изкуствени езера, съединени с канали и удълбани русла на реки, а също и три групи шлюзове. Разликата между нивото на Световния океан и нивото на канала е 29,5 m. Преминаването на по-големите съдове през шлюзовете се осъществява със специални локомотиви на електрическа тяга, наречени „мулета”. 
 
 Малките локомотивчета, наречени „мулета", които помагат за преминаването на плавателните съдове
 
„Мулетата" помагат както на по-големите, така и на по-малките съдове да преминават канала.
 
През последните десетина години се осъществи обновление и разширение на канала, което премина през редица трудности, но на 26 юни 2016 г. разширението бе тържествено открито и така се даде възможност повече и по-големи кораби да преминават през канала. В музея на посетителския център Мирафлорес може да се научат много и интересни подробности за осъществяването на идеята за пропокаването на канала. 
 
В музея на посетителския център може да се научи много за проектирането и строежа на Панамския канал.
 
 
 
Прокопаването на канала е било изключително трудно инженерно начинание, завършило с успех.сн. Уикипедия
 
Откриването на разширението на канала през юни 2016 г.
 
 
 
А сега и за необикновената среща, за която споменах още в началото. Случайно или не, в момента, в който излязохме на терасата на последния етаж на посетителския център „Мирафлорес“ през канала преминаваше една особено атрактивна морска яхта, която се оказа собственост на Мексико. Оркестърът на палубата й изпълняваше военна музика, екипажът беше разположен във височина чак до върховете на мачтите за радост на стотиците туристи, събрали се на специалната площадка за наблюдение.
 
 
Тържественото навлизане на мексиканската яхта в шлюзовете на Панамския канал.
 
 
 
 
И тогава си спомних, че през август 2008 г. вече бях срещал същата яхта на пристанището в Берген, Норвегия, където ежегодно се събират на фестивал яхти от цял свят. Тогава дори успях да се кача на мексиканската яхта и да я обиколя. Там посетих и българската яхта “Калиакра” и преживях незабравими моменти на парада на екипажите. Следващите снимки са именно от тази първа моя среща с мексиканската яхта “Cuauhtémoc”, която отново срещнах на Панамския канал. Самата яхта е построена през 1981 г. в Билбао, Испания, и служи за обучение на моряци и морски офицери, включително жени, както и за представителни изяви по цял свят от името на мексиканския флот, свързани с мира и добрите международни отношения. Печелила е редица награди от регати, в които е участвала, включително и престижната Cutty Sark. 
 
 Същата мексиканска яхта „Cuauhtemoc" през 2008 г. в Берген, Норвегия.
 
 
 И в Берген моряците направиха впечатляващо представление по време на фестивала.
 
 
 
 В Берген срещнахме и моряците от нашата яхта Калиакра.
 
Панама Сити е интересен град с много дълга история, запазил в себе си следи от отминали епохи, град на бедни и богати, станал символ на бурното развитие на страната през последните десетилетия. Основан е през 1519 г., но е столица на Панама от 1903 г. и постепенно се превръща във важен икономически и търговски център. В наши дни всички големи световни банки имат свои офиси тук. Жителите на града заедно с предградията надминават 1,3 млн. души и продължават да се увеличават. Направихме разходка из старите квартали на града, придружени от местен гид, защото в тях не е съвсем безопасно, а след това разгледахме стария град и част от новите и най-новите квартали на града. Усещането е за космополитен град, разположен между два континента, свързан завинаги с първия канал, съединил двата огромни океана – Атлантическия и Тихия. 
 
 
Едно от местата за панорамна гледка към столицата Панама
 
 
 
 
 Из старите бедни квартали на столицата.
 
 
 
 
 
 Част от стария град се обновява и привлича туристи.
 
 
На колоритния сувенирен пазар.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Из "джунглата" на новия град...
 
 
 
В ход е и идеята за построяване на още един канал в региона – в Никарагуа, и е възможно да станем свидетели на нейното осъществяване. По време на това пътуване посетихме и местата, където се очаква да бъде трасето на канала, а именно през р. Сан Хуан и най-голямото езеро на Централна Америка – Никарагуа, до Тихия океан. Въпрос на бъдеще...
 
 
Автор: проф. Румен Пенин
 
 

 

Коментари (3)

Диана
04.04.2017 16:45
Наистина един географски материал с много фотографии, който ме впечатли. Благодаря!
Радка Цингова
28.03.2017 09:59
С тази презентация ни разкрихте историята и значението на Панамския канал.Благодаря!
Николина Панова
27.03.2017 08:15
Чудесно начало на седмицата с този интересен разказ и снимки. Благодаря! Ще отида някой ден на границата между двете Америки, живот и здраве!